Тема. Організація життєвого ритму.
Розпорядок дня. Сон і здоров'я. Утома й перевтома. Запобігання перевтомі.
Мета: сформувати в учнів поняття життєвих ритмів, біологічних ритмів, сну; навчити складати розпорядок дня. Сформувати поняття втоми й перевтоми; навчити розрізняти ознаки втоми й перевтоми; навчити школяріввапобігати перевтомі за допомогою зміни роду діяльності.
Тип уроку: комбінований.
Перевірка домашнього завдання.
1) Що таке ріст і розвиток?
2) Чому дівчатка в 5—7 класах, як правило, вищі від хлопчи
ків, а в 10-—11 — навпаки?
3) Що таке гіподинамія?
4) У чому різниця в рості й розвитку хлопчиків і дівчаток?
5) Як впливає рухова активність на ріст і розвиток?
Слово вчителя. В основі життєвого ритму людини лежать біологічні ритми — регулярні зміни життєвих процесів організму. Біологічні ритми необхідно брати до уваги під час складання розпорядку дня. Періоди найбільшої активності повинні відповідати розумовій і фізичній роботі, найменшої — відпочинку і сну. Складаючи розпорядок дня, особливу увагу потрібно приділити організації відпочинку, особливоу вихідні. Дуже важливим для людини є чергування сну й активної діяльності. Порушення такого чергування може призвести до різних захворювань.
Сон. — стан організму, лід час якого відключається свідомість і знижується активність життєвих функцій організму: сповільнюється частота дихання, стає рідшим пульс. Під час сну відновлюються сили організму, його активність і працездатність. Люди потребують різної тривалості сну, залежно від віку й індивідуальних особливостей (див. таблицю).
Середня тривалість сну
Вік, років
|
Тривалість сну, год
|
7—10
|
11 — 10
|
11 — 14
|
10—9
|
15 — 17
|
9—8
|
Більш ніж 17
|
8—7
|
Школярі, виснажені хворобами або нервовою перевтомою, потребують більш тривалого нічного й додаткового денного сну.
Колективне обговорення. Учитель пропонує учням разом з'ясувати, що таке втома. Усі пропозиції записуються на дошці, потім обговорюються. Учитель доповнює й коригує.
Слово вчителя. Утома — це тимчасове зменшення функціональних можливостей організму, викликане інтенсивною або тривалою роботою. Будь-які порушення біологічних ритмів призводять до втомленості організму.
Утома може бути фізичною і розумовою. Це природна реакція людського організму, що має захистити його від перевантажень. Якщо втома стає хронічною, то може виникнути перевтома — комплекс функціональних порушень в організмі, який вимагає рекомендацій фахівців (лікарів, психологів).
Завдання. Учні працюють за варіантами, кожному з яких пропонується записати відповідно ознаки розумової і фізичної втоми (перевтоми). По одному представнику від кожного варіанта виконують роботу біля дошки.
Підсумок уроку.
На підставі вивченого педагог пропонує учням самостійно зробити висновки щодо запобігання перевтомі.
Довідка. Щоб уникнути перевтоми, слід:
— чергувати розумову і фізичну працю;
—дотримуватися режиму дня;
— більше гуляти на свіжому повітрі;
—перед заняттями та сном провітрювати приміщення;
— займатися фізичними вправам
— правильно обладнати місця роботи й відпочинку.
Підсумок уроку.
1) Сформулюйте поняття біологічних і життєвих ритмів, по
ясніть їхню важливість для здоров'я людини.
2) Що таке сон?
3) Як тривалість сну впливає на здоров'я?
Домашнє завдання.
Виконати завдання в робочому зошиті. Скласти розпорядок дня з огляду на біологічні ритми:
І варіант — для буднього дня,
II варіант — для вихідного дня.
Скласти пам'ятку щодо запобігання перевтомі.
|