Тема. Життя і здоров'я людини (2)
Основні складові здоров'я: фізична, соціальна, психічна, духовна. їх зв'язок і взаємовплив. Безпека і небезпека для життя. Основні небезпеки: природні, техногенні, спричинені людиною.
Мета: дати уявлення про основні складові здоров'я; навчити розпізнавати різні ознаки складових здоров'я. розкрити поняття небезпеки; ознайомити учнів з усіма можливими видами небезпеки; сформувати в учнів модель правильної поведінки в умовах небезпеки; відпрацювати повідомлення про небезпечну ситуацію.
Тип уроку: комбінований.
Зміст роботи
Перевірка домашнього завдання. Бесіда.
1) Що таке здоров'я?
2) Назвіть основні чинники здоров'я.
3) Наведіть приклади впливу кожного чинника здоров'я на людину (це завдання можна дати окремим групам або рядам).
Лекція з елементами бесіди. Основні складові здоров'я:
— фізичне (нормальна робота всіх органів і систем організму:
травної, нервової, м'язової, серцево-судинної та інших);
— духовне (почуття прекрасного, розуміння сенсу життя, порядність, уміння співчувати та .співпереживати і т. д.);
— соціальне (умови життя, праці та відпочинку, охорона здоров'я, відносини із суспільством тощо);
— психічне (душевна рівновага, уміння володіти собою, позитивна налаштованість на будь-яку справу та ін.).
(Учитель обговорює з учнями основні складові здоров'я, пропонує продовжити перелік ознак кожної з них.)
Колективна робота. Учні об'єднуються у дві групи й із допомогою вчителя складають дві пам'ятки: 1 — «Що шкодить поставі», 2— «Що необхідне для формування правильної постави: - Завдання (можна виконувати біля дошки, можливе індивідуальне виконування як усно, так і на картках).
1) Чи зможете ви насолоджуватися цікавим фільмом після великої сварки з однокласниками? Які складові здоров'я в цьому разі взаємопов'язані?
2) Пригадайте, коли ви востаннє хворіли. Порівняйте ваш стан у цей період і після вашого одужання.
Слово вчителя. Небезпека — явище або чиїсь дії, унаслідок яких порушується життєдіяльність організму чи створюється загроза життю та здоров'ю людини, довкіллю. Небезпеки поділяються на два типи: незалежні від людини (природні) і залежні від людини. Небезпека з особистою участю людини називається антропогенною (напад, пограбування, шкідливі звички тощо), а спровокована науково-технічною діяльністю людини — техногенною (аварія на підприємстві, авіакатастрофа т. ін,).
3) Колективне обговорення.
Разом з учителем учні (можна групами) конкретизують види небезпек: природні — землетрус, буря, виверження вулкана, повінь, лавина; техногенні — забруднення річок і водойм, аварія на атомній станції, викидання відходів підприємств, забруднення атмосфери, аварія на дорозі; антропогенні — напад, шахрайство, пограбування, хуліганство, приниження людської гідності.
Практична робота. Відпрацювання повідомлення про небезпечну ситуацію.
Під керівництвом учителя учні формують правильну модель поведінки в разі небезпеки: зберігати спокій, не панікувати, намагатись оцінити ситуацію і свої можливості, вчасно звернутися по допомогу і т. д.
Можливі кілька варіантів роботи.
1) Учитель пояснює дітям, як треба робити подібні повідомлення, а потім учні роблять це самостійно на оцінку.
2) Трьом групам пропонується після спільного обговорення повідомити про напад, витік газу й пожежу. Потім весь клас коментує відповіді груп.
Підсумок уроку. Учні називають основні складові здоров'я, розкривають їхній зміст, роблять висновок про зв'язок і взаємовплив усіх складових, про необхідність їх гармонійного розвитку.
Домашнє завдання.
Виконати завдання в робочому зошиті.
. 1) Назвіть основні складові здоров'я.
2) Що таке соціальне здоров'я?
3) Розкрийте поняття психічного і духовного здоров'я.
4) Підготувати повідомлення про різні види небезпеки. Виконати завдання в робочому зошиті.
|